Feature Top (Full Width)

Sunday, November 6, 2011

Eidul Adha Guru Pelatih di Perantauan

Bismillahirrahmanirrahim..

Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua ..

Hari ini, 10 Zulhijjah 1432H, bersamaan dengan 6 November 2011, seluruh umat Islam menyambut kedatangan hari kebesaran Islam, hari raya Eidul Adha, baik di kampung halaman sendiri dan juga di perantauan.

Seawal jam 8 pagi, laungan takbir bersahutan di bandaraya metropolitan Kuala Lumpur, dari segenap masjid dan surau.

Begitu juga dengan para guru pelatih yang tidak balik ke kampung halaman masing-masing, menghadapi perayaan di perantauan sudah menjadi sebahagian daripada rentetan pahit dan manis kehidupan seorang penuntut ilmu yang berjauhan dengan keluarga yang tercinta.

Surau Ta'dib IPG Kampus Ilmu Khas pada pagi tadi dihiasi dengan bait-bait laungan takbir mengagungkan, memuji serta mengesakan Allah dilafazkan oleh para guru pelatih yang sinonim dengan gelaran perantau.



Ramai yang hadir mengimarahkan surau kampus yang tidak sebegitu gah untuk dibandingkan dengan masjid yang ada di institusi pengajian tinggi yang lain. Kesedihan berjauhan dengan keluarga dan sanak-saudara tidak terasa apabila kemeriahan hari raya eidul Adha dikongsi bersama sahabat-sahabat seperantauan.








Solat sunat eidul adha dikendalikan sendiri oleh para guru pelatih, khutbah disampaikan sendiri oleh guru pelatih, begitu juga imam dan juga para ma'mum. Dianggarkan jumlah jemaah yang hadir menunaikan solat sunat eidul adha tadi kira-kira 60 orang, termasuk muslimin dan muslimat.

Penghayatan dan kefahaman berkenaan dengan sambutan hari raya eidul adha ini telahpun diberikan di dalam akiviti usrah mingguan, agar para guru pelatih menyambut hari kebesaran islam ini dengan kefahaman dan juga penghayatan seperti yang dianjurkan oleh agama.



Begitu besar sekali peranan surau kita dalam membina sahsiah serta peribadi guru muslim ke arah membina generasi guru dan masyarakat rabbani di masa akan datang dengan memberikan para guru pelatih ilmu-ilmu serta kefahaman tentang agama serta pada masa yang sama mengeratkan tali persaudaraan antara guru pelatih melalui program dan aktiviti-aktiviti yang dianjurkan oleh pihak Jabatan Pengajian Islam dan Moral ( JAPIM ) dengan kerjasama padu yang telah dijalankan oleh pihak Persatuan Guru Pelatih Islam ( PGPI ).

No comments: