Feature Top (Full Width)

Wednesday, January 11, 2012

Bacalah Doa sebelum mula belajar

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
السلام عليكم dan selamat sejahtera kepada semua warga kampus.


Diharapkan semua warga kampus pada ketika ini sudah mula mengorak langkah mengatur perancangan dan strategi untuk menguruskan masa dan sebagainya pada awal semester ini untuk meneruskan lagi pengajian di sini yang masih lagi berbaki beberapa tahun dan bulan sahaja lagi.


Masih belum terlambat untuk kita semua memulakan satu pembaharuan di awal semester ini, berbeza daripada rutin kebiasaan kita semasa sesi kuliah di dalam kelas.



Pihak JPP mencadangkan supaya setiap kelas menyelaras dan membudayakan bacaan doa sebelum memulakan sesi kuliah, khususnya pada waktu pertama kuliah di waktu pagi.

Sehubungan dengan itu, pihak JPP telah pun mengutarakan hal ini melalui surat cadangan kepada pihak pengarah agar usaha murni ini dapat dimaklumkan kepada semua pensyarah supaya bacaan doa sebelum memulakan kuliah dilaksanakan.



Kita semua sedia maklum, memohon doa itu adalah suatu amalan yang diamalkan oleh setiap individu untuk meminta dan memohon sesuatu kebaikan dan kesejahteraan kepada setiap perkara yang dilakukan.

Dalam konteks menuntut ilmu, kita berdoa untuk memohon agar segala urusan kita sewaktu belajar berjalan dengan lancar, ilmu yang dicurahkan oleh pensyarah mendapat berkat serta kita memohon keikhlasan serta sentiasa memperbaharui niat untuk menuntut ilmu untuk mendidik dan membentuk anak-anak murid kita agar terbinanya sebuah generasi yang bercemerlang, dengan adanya guru-guru yang berkualiti serta mantap dari segi ilmu serta contoh teladan yang baik.

No comments: