Feature Top (Full Width)

Saturday, January 7, 2012

Siaran Langsung Rancangan "Bicara Rakyat"

Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua.

Pada 5 Januari 2012 yang lepas, semua guru pelatih PPISMP semester 2 telah dijemput untuk menghadiri siaran langsung rancangan Bicara Rakyat yang ditayangkan secara langsung dari Angkasapuri, Kuala Lumpur.




Bersama mereka, 2 orang pensyarah pengiring dan beberapa orang JPP turut serta mengiringi mereka dalam program tersebut.



Seawal jam 6 petang, 4 buah bas yang disewa khas telah sampai di kampus untuk mengambil para jemputan. Semua guru pelatih dan pensyarah tiba di Angkasapuri tepat jam 6.45 petang dan terus ke Masjid Al-Muhammadiyah untuk menunaikan solat fardhu Maghrib.

Selepas selesai solat fardhu Maghrib, semua tetamu jemputan dijemput untuk menikmati jamuan makan malam sebelum masuk ke dalam auditorium Angkasapuri untuk sesi siaran langsung rancangan Bicara Rakyat yang disiarkan di TV1 pada jam 9 malam.





Sepanjang rancangan itu berlangsung, beberapa orang guru pelatih dari kampus kita berada di sekitar pentas utama sebagai penonton terdekat forum yang menampilkan 3 orang panel, seorang panelis dari Malaysia, En. Johan dari Media Prima serta dua orang tokoh dalam bidang kewartawanan Indonesia.

Pasti ramai antara rakan-rakan kita menghubungi rakan-rakan dan ahli keluarga untuk menyaksikan rancangan tersebut yang disiarkan pada malam itu.

Antara yang hadir sebagai penonton pada malam itu bukan sahaja dari kampus kita, malah turut dijemput semua IPG zon tengah dan beberapa institusi pengajian yang lain.

Semua yang hadir pada malam itu dapat melihat sendiri proses rakaman serta suasana di balik tabir sepanjang siaran secara langsusng diadakan bermula dari rehearsal sehingga tamat sesi rakaman.

Begitulah rencah kehidupan kita sebagai seorang penuntut di tengah kota metropolitan ini, mudah sekali untuk terlibat dalam program-program luar seperti ini, yang sedikit sebanyak dapat memberikan input yang baik kepada kita khususnya sebagai pengalaman tambahan. Syukur dapat belajar di Kuala Lumpur.

No comments: